서 론
목적, 목표, 성과 및 역량 개념에 대한 이해
Table 1.
From Epstein, R. M. (2007). Assessment in medical education. N Engl J Med, 356(4), 387-396; Kennedy, D., Hyland, A., & Ryan, N. (2006). Writing and using learning outcomes: A practical guide. Retrieved from http://www.tcd.ie/teaching-learning/academic-development/assets/pdf/Kennedy_Writing_and_Using_Learning_Outcomes.pdf.
학습목표 분류와 행동적 학습목표 설정
1. 블룸의 학습목표 분류
Table 2.
Bloom's taxonomy (1956) | Bloom's revised taxonomy (1990's) a) | ||
---|---|---|---|
Evaluation | Judge the value of material for a given purpose | Creating | Put elements together to form a coherent or functional whole |
Synthesis | Put part together to form a new whole | Evaluating | Judging the value of information or ideas |
Analysis | Breaking down information into component parts | Analyzing | Breaking down information into component parts |
Application | Use learned material in new and concrete situations | Applying | Use learned material in new and concrete situations |
Comprehension | Understanding what the facts mean | Understanding | Understanding what the facts mean |
Knowledge | Recognizing and recalling facts | Remembering | Recognizing and recalling facts |
2. 메이거의 행동적 학습목표 기술
학습성과의 개념과 작성방법
1. 학습성과의 개념
Table 3.
From Harden, R. M. (2002). Learning outcomes and instructional objectives: Is there a difference? Med Teach, 24(2), 151-155.
2. 학습성과 작성 방법
1) 학습성과는 실제 맥락과의 관련성과 통합성을 강조한다.
∙ 학습성과: 의학총론 II를 마친 1학년 학생은 육아조직이 들어있는 조직 슬라이드를 광학현미경(배율, ×40)으로 검사하여 5분 내에 주요 소견 5가지 이상 알아내어 병리학적 진단을 할 수 있다(이병두 교수가 기본의학교육 학습성과 개발 TF (Task Force) 워크숍에서 2013년 8월 31일에 발표한 내용에서 발췌하였다).
∙ 학습목표: 바이러스와 다른 미생물의 차이점을 설명한다(기초의학협의회 교육위원회가 2010년 발간한 학습목표집에서 발췌하였다).
∙ 학습목표: 면역글로블린과 T세포 항원 수용체의 구조와 반응양식을 설명한다(한국의과대학장협의회가 2006년 발간한 학습목표집에서 발췌하였다).
2) 학습성과는 학습목표와의 위계를 고려하여 작성한다.
Figure 1.
